Na světě je spousta blogerek, youtuberek, instagramerek a dalších dívčin, které pohltil svět sociálních sítí. Není ani třeba vysvětlovat, co jsou to spolupráce a za jakým účelem vznikají. Za poslední rok jste na mých profilech mohli zaznamenat hned několik spoluprácí, o kterých bych Vám dnes chtěla něco říct. Narovinu.
Přijde mi, že některé holky si zakládají blogy jen proto, aby dostaly něco zadarmo/jim někdo zaplatil za to, že pro někoho sepíšou pár řádků. Jenže ono to takto nefunguje. Vypracovat si nějakou pověst stojí čas, trpělivost a aktivitu (se kterou já budu bojovat nejspíš už napořád), proto je pro mne mnohem pohodlnější Instagram, jenž je pro mne méně časově náročnou možností.
Naopak znám mnohé blogerky, které mají úžasné spolupráce s významnými značkami a přesto jejich tvorba nepůsobí komerčně (mrknout můžete třeba na blog mé oblíbené Lucky). Je to zkrátka o tom, co přijmete a naopak nakolik jste silní odmítnout nabídky míjející se s tématem vašich sociálních sítí, i když jsou třeba zajímavě ohodnocené.
A teď jak to mám já. Od té doby, co jsem na Instagramu začala propagovat oblečení, se mi ozvalo hned několik zahraničních e-shopů. Častokrát šlo o pouhý přeprodej z Aliexpressu, takže jsem nabídku pochopitelně nepřijala (příkladem může být třeba Zaful, který je především na Youtube hojně propagován). E-shopy se také často snaží nalákat na nejrůznější slevy pro blogery (převážně v rozmezí 5-30%), nebo Vám dají za úkol sdílet jejich fotku a pokud si například 15 vašich followerů koupí něco s Vaším kódem, pošlou vám jednu věc z e-shopu (převážně do nějakého budgetu, takže se sotva vlezete i s tou nejlevnější věcí). Mnohdy si také účtují poštovné (třeba i 20 dolarů, což je zhruba 450.-), nebo chtějí poslat věc zpět, pokud se jim nedostane požadovaného ohlasu.
A taky ne vždycky je všechno takové, jak to vypadá na fotce. Třeba tyto šaty. Na produktové fotografii vypadaly princeznovsky a velmi jsem se na ně těšila. Při rozbalování balíčku na mne vykouklo ale něco úplně jiného, než jsem si představovala. Materiálově, velikostně, střihově. Zkrátka se skutečné šaty s těmi nabízenými na internetu úplně neshodovaly.
A co teď. Budu propagovat něco, s čím nejsem úplně spokojená, nebo se s e-shopem dohodnu jinak? Jak je z fotky patrné, v šatech jsem poměrně plavala, a proto jsem fotku na postavě rovnou odmítla. Dohodla jsem se tedy s vedením e-shopu, že šaty vyfotím pouze jako flatlay a tím naši spolupráci ukončíme. Toto řešení jsem považovala za nejlepší vzhledem k tomu, že bych jinak musela pravděpodobně šaty vrátit a něchtěla jsem se s e-shopem tahat o poštovné tam a zpět.
Občas také mohou nastat komplikace ze strany e-shopu, jak jsem psala v tomto článku (pokud jste ještě nečetli o mém tříměsíčním čekání na balíček, určitě se na post koukněte :)). Momentálně třeba řeším vyclení několik měsíců staré zásilky. Ačkoliv e-shop souhlasil zaplatit poštovné včetně všech dalších poplatků, dostala jsem dva dopisy od celnice, že byla platba odmítnuta, a tak částku skoro 1000.- budu muset nejspíš uhradit já. Zkrátka jako bloger se nikdy nenudíte :D.
A teď vám představím tu pozitivnější stránku. Samozřejmě je super dostávat věci za fotky na sociální sítě. Zvlášť pokud nějakou dobu nejsem doma a PR balíčky se mi nahromadí, mám z toho pak takové malé Vánoce. Co mne ale baví nejvíce je zkoušení nových produktů. Jsem upřímně docela konzerva a objednávání z internetových e-shopů si většinou rozmyslím (pokud jsem si produkt nevyzkoušela již dříve). Avšak v tomto případě zůstane peněženka bez újmy a vlastně vám ani nevadí, když s věcí nejste spokojeni (jako třeba s těmi šaty - kdybych si je koupila za původní cenu 2160.-, nejspíš bych si to ještě dlouho vyčítala). Zkrátka jsem díky barterové spolupráci poznala spoustu nových značek, u kterých si občas něco koupím i za vlastní peníze.
Často přemýšlím nad tím, jaké spolupráce pro mne vlastně byly nejhorší, a které by se naopak umístily v čele mého pomyslného žebříčku. Zamyslela jsem se nad tím a došla k závěru, že:
1) Moje nejoblíbenější dlouhodobá spolupráce je s Liscou, jelikož jiné podprsenky a vlastně ani plavky opravdu nenosím už více než rok.
2) Nejvíce nosím (kromě již zmíněného prádla) rosegold hodinky a náramek od Daniela Wellingtona a černou kabelku z e-shopu Rosewholesale (ale jsem si jistá, že by se dala najít i na Aliexpressu).
3) Nejvíce zklamaná jsem překvapivě nebyla z šatů, ale ze sady Banish proti akné, která mi s pletí neudělala vůbec, ale vůbec nic. A taky ze všech těch bělících pásků a formiček, které mi zuby nevybělily ani o odstín.
Zajímalo by mne, co si myslíte o tomto typu článku. Sociální sítě si trochu vylepšují téměř všichni včetně mě. Přišlo mi ale zajímavé prozradit něco "ze zákulisí". Proto doufám, že vás článek pobavil a zároveň vám ukázal, že ne všechno je tak dokonalé, jak to na první pohled vypadá :).
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku
(
Atom
)
Přiznám se, že jsem netušila, že spolupráce probíhají i přes Instagram, zajímavý článek :)
OdpovědětVymazatLady Lenna
Jsem ráda, že tě článek zaujal! :)
Vymazatblogujem už 6 rokov a počas tohto obdobia som spolupracovala s rôznymi značkami a eshopmi, na rôznych úrovniach a rôznych typoch spoluprác... mám veľa skúseností a musím však podotknúť, že ak človek vie, ako na to, ak si človek stanový hranice, povie druhej strane svoje priority a to, čo na blogu mať chce alebo nie, tak sa to dá. je umenie písať a to sa týka aj písania blogov tak, aby za autor nezapredal. ak to bloger dokáže, má pred sebou sľúbnú cestu úspechu! takže aj keď píšeš veľa negatív, nebýva to až tak zlé, ako to vyzerá, človek si musí vedieť povedať svoje a vždy to ide! :).
OdpovědětVymazatKEJMY ♥.
Také píšu už pěknou řádku let, ale to mi v tomto nepřijde úplně podstatné. Podle mne je ta hranice neskutečně tenká a je velmi jednoduché sklouznout a přijmout opravdu vše, co se naskytne. Také si myslím, že je důležité to, jak bloger celou spolupráci podá čtenářům, nicméně já jsem chtěla článek pojmout spíše Instagramově. Na blog totiž nepřispívám tak často, proto těch spoluprací je méně a nemám v nich takový rozhled :).
VymazatJsem ráda za takový článek. Kdysi dávno jsem mívala poměrně čtený blog, spolupráce v čechách moc neexistovaly, takže těch pár aplikací na telefon, co jsem vyzkoušela, byla naprostá havaj. Po několika letech jsem se k tomu vrátila, založila si instagram a nabídky se kupodivu hromadí. Nejsem osoba, co by vychválila produkt jen proto, že je zadarmo a u mně s tím musí společnost počítat. Napíšu, co si myslím. Jestli se jim to nelíbí, článek nezveřejním, ale rozhodně nebudu psát, co si nemyslím :D
OdpovědětVymazatJe fakt, že za poslední rok se možnosti spolupráce rozšířily a jsou tak dostupné i pro blogery s menší sledovaností. Hodnocení produktu je kapitola sama o sobě, ale doufám, že většina blogerek neoprávněné vychvalování do nebes neprovozuje (ačkoliv já už párkrát takový návod na to, co sdělit publiku, dostala sepsán v nabídce spolupráce, kterou po mém odmítnutí jiná slečna přijmula). Já třeba nesnáším neoznačování reklamy, toho si hodně všímám na Instagramu a vlastně i na blozích. Ale ono se asi vždycky najde něco, co by se dalo vylepšit :).
VymazatZajímavý článek! Jako to, že chce e-shop zaplatit třeba to poštovné, tak to je síla...Myslím, že spousta blogerek se prodává pod cenou za vidinou něčeho zadarmo. A úplně nesnáším, když se najednou všude objeví články s naprosto stejným produktem, to už kolikrát neotvírám jen z principu.
OdpovědětVymazatSim in the Bubblegum
V tom, že blogerky často neznají "svou cenu", s tebou naprosto souhlasím. Je ale jen otázkou času, kdy se jim to množství spoluprací vymstí. Co se týče mnoha recenzí na ten stejný produkt, to úplně nevidím jako chybu blogera (většinou). Je totiž těžké odhadnout, kolik lidí firma oslovila a kolik se jich do kampaně nakonec zapojí. Nastane tak tedy spíš ten trapný moment, že se blogerky vymlouvají, jak se také nechaly strhnout lavinou a musely produkt vyzkoušet. O spolupráci často nepadne ani slovo. Ale chápu, že pro čtenáře je to otravné, když se jim nabízí články o tom samém :).
VymazatZaujímavý článok. S tou spoluprácou niekedy aj youtuberi preháňajú. Propagujú značku skoro v každom videu, dostávajú za to peniaze.. ale kvalita ich videí? ta už potom dosť kolíše.. Inač je spolupráca v niektorých smeroch výhodná.. hlavne to, že získaš nové skúsenosti, naučíš sa komunikovať s ľuďmi :)
OdpovědětVymazatWear the Confidence
Souhlasím se vším, cos napsala :). Já spolupráce beru jako skvělé příležitosti, ale občas mi také přijde nějaká nabídka, nad kterou se pozastavím, jelikož absolutně nezapadá do tématu mého Instagramu/blogu.
VymazatNa tento článok som bola veľmi zvedavá, pretože väčšinou sa píše len o pozitívnej stránke spoluprác. Ako blogerka s 10-ročnými skúsenosťami však viem, že nie je vždy všetko zlato čo sa blyští a preto oceňujem práve tvoj úprimný pohľad na vec a aj osobné skúsenosti. Rada by som sa zastavila práve pri tých šatách, ktoré ti nesedeli a pri tom, ako si vyriešila danú spoluprácu. Aj keď výsledná fotka je krásna a určite bola aj firma nakoniec spokojná s takýmto kompromisom, chcem sa opýtať - nezamyslela si sa nad tým, že vlastne týmto elegantným a pre obe strany výhodným riešením klameš svoje fanúšičky? Vlastne tým, že na propagovanej fotke nevidíme, ako sú šaty zle ušité, nadobúdame presne onen pocit, že sú dokonalé a že ich chceme no a nakoniec za nich tie 2 tisícky možno aj minieme a budeme nasrané práve tak, ako si bola aj ty keď si ich rozbalila. Neviem, možno si to pri fotke nakoniec uviedla, v článku to nespomínaš a preto to na mňa pôsobí ako podfuk na followerov a mňa osobne by to asi riadne naštvalo keby mi to blogerka takto propagovala, hoci sama vie, že tie šaty stoja za h..... Teraz ti to ozaj nepíšem ako výčitku, len mi táto myšlienka preletela hlavou pri čítaní príbehu o šatách a tak sa snažím zistiť, či si sa nad touto stránkou veci nezamýšľala, že síce aj ty aj firma budete spokojní, ale followeri budú oklamaní rovnako ako si bola oklamaná ty produktovou fotografiou na eshope?!
OdpovědětVymazatK fotce jsem uváděla, aby si je lidé nekupovali, že jsou pěkné pouze na fotce. Myslím, že není zas tak těžké otevřít můj profil na Instagramu (na který je odkaz v hlavičce blogu) a podívat se, než napsat komentář, jak šidím své followery. Nikdy bych si to totiž nedovolila, jak už napovídá i jeden z mých nejnovějších článků, kde jsem psala o spolupráci s e-shopem Taxido. E-shop i produkt ráda vychválím, ale musí stát za to.
VymazatTak to s těmi šaty je teda pěkně naprd a věřím, jak moc jsi musela být zklamaná a naštvaná. To, jak jsi se cítila, moc dobře znám. Když jdu do nějakého obchodu (sice kamenného) a vidím tam nějaký kousek, který se mi moc líbí a pak mi není, je to fakt na nic. Vždycky si představuji, jak ji budu nosit a jak bude asi vypadat, ale realita je jiná. Sice to není totéž, v kamenných obchodech je ta výhoda, že když ti daná věc nesedí, nekoupíš si ji, ale naopak přes e-shop tak nějak kupuješ zajíce v pytli a všechno je jen o náhodě. No, třeba někde najdeš ještě hezčí šaty a budou ti slušet :)
OdpovědětVymazatJá mám doma šatů až moc, ale většina z nich je černých, tak jsem chtěla zkusit trochu veselejší kousek. Bohužel se nepovedlo, ale jak říkáš, třeba někde najdu lepší :).
VymazatMoc zajímavý článek, přesto že jsem si myslela, že o tomhle hodně vím, tak mě celkem překvapila některá fakta - jako třeba, že některé firmy chtějí, aby si bloger platil poštovné, to mi přijde celkem vtipný :D :)
OdpovědětVymazatJe to srandovní, kor když se jedná o větší firmu, která by už měla vědět, jak spolupráce obvykle chodí.
VymazatSkvělej článek, jak je možné, že ho čtu až teď!! A děkuji moc za zmínění!
OdpovědětVymazatLuci, nemáš za co a děkuji! :)
Vymazat